Thursday 14 August 2014

Masak sesimpleku

Assalamualaikum semua..ape khabar..tibe-tibe je mood rajin nak berbelog nie datang..hihihi.yelah kalau tak banyak kerja dan ada masa terluang tu bolehlah nak update blog nie..Kalau busy memanjang memang takde maknenya nak kuhadap..huhu..Okaylah let's talk about dinner..cewah speaking omputeh jemah..mesti nk muntah uolss bacekan sebab sebaris tu je aku tahu kahkahkah..Okay korang mesti biasa masak untuk dinnerkan..yelah takkan nak makan luar je pokai jugak kalau yang dah berkeluarga asyik makan luar je..so untuk save kenalah masak..Kalau masa zaman bujang dulu masak acuh tak acuh je tapi bile dah berkahwin nie kena buat jugaklah dan nak cakap aku nie golongan yang suka memasak takdelah sangat..huhuhu

Memandangkan waktu untuk memasak agak terhad hanya waktu malam dan juga weekend je aku sempat lakukan itupun kalau tak keluar makan kat luar..tapi kalau balik kampung duk rumah mak mertua of course ler kena tunjuk skill kehkehkeh..kalau tak mesti mak mertua bagi jelingan maut nanti huhuhu..tak sanggup meks memandang..tetapi mak mertua jemah baik uolss..jarang nak suruh menantu ye masak nie melainkan aku sendiri yang rela hati cakap nak masak mesti berbunga dalam hati mak mertua aku bila dengar aku offer nak masak..it's okay MIL for you everything i do jerrr..gtu...sebenarnya mak mertua aku nie tak berapa sihat sangat sekarang sebab tulah kalau aku balik kampung aku akan offer untuk masak kalau pergi rumah MIL aku dan kalau aku tak pergi pun aku akan masak kat rumah aku dan hantar kat rumah dia..Tapi kalau aku balik kampung duduk rumah mak aku jarang aku masak sebab ramai sangat chef-chef kat rumah aku yang suke duk kritik masakan aku sebab tu aku malas nak masak melainkan ada permintaan khas saja baru aku layan...seperti ayah,mak dengan laki aku minta aku masak untuk dorang baru aku masak.Biasanya kalau dorang minta aku masak nie sebab nak makan masakan special aku jelah..

Okay berbalik pada cerita dinner nie..aku nak share sikitlah masakan simple yang aku biase sediakan untuk laki serta anak aku makan malam..yelah balik kerja dah gelap tanah,nak masak grand-grand tu tak sempatlah uolss..so sesimple yang boleh aku akan masak untuk kami bertiga..Antara menu kebiasaan yang biasa aku buat ialah ayam masak merah,daging masak kicap,sambal tumis telur goreng,sayur goreng,ikan dan ayam goreng kunyit.Bahan-bahan yang nak masak tu semua aku dah siap sedia dalam peti ais..balik kerja tukar unifrom masuk dapur terus masak.So takde alasan nak skip dari memasak melainkan kalau aku sibuk dan balik lambat dari opis..haah baru beli luar je.Nasib baik laki aku jenis yang tak cerewet dalam bab makan cuma kalau dia nak makan mesti kena ada nasi.Anak aku pulak kalau bab makan cerewet ckit..memilih..tensi aku..tapi kalau aku push suruh makan dia makan jugak..cuma kalau lauk tu dia akan pilih..ayam nak part yg bertulang saje mcm rusuk,peha dengan kepak.Telur pulak nk part yang putih itu aje,kuning tu mmg mak dengan apaknye lah yang akan habiskan.Sayur pulak dia hanya makan sayur yang selain kaler hijau saje..kalau aku masak daging dengan ikan dia hanya akan makan yg bergoreng kunyit saja...huhuhu..itulah anak aku..tetapi aku berpuas hati bila masakan yang aku masak dorang makan habis walaupun simple aje..

Okalaylah moh ler aku tunjuk menu makan malam yang biase aku hidangkan untuk family kecilku nie..

Kesukaan my laki..Ketupat sotong
Kesukaan family..Ayam masak merah..
Udang masak lemak cili padi
Tom Yam Kung..kesukaan aku dan my laki

Arious!

2 comments:

Anonymous said...

Sedap nyaa mak jem..i like simple dish... - Mona

akudantapakkakiku said...

amboi mona..anonymous status gitteww..
jom mona buat port luck..udah lame unggak ketemu sama kamu!

My best accomodations recommend air bnb!

Sign up for Airbnb and get RM120 off your first adventure. Here’s my invitation link: https://abnb.me/e/iY3rgUQrmR