Friday 24 October 2014

Jom masak:Nasi Lemak sesimpleku..

Assalamualaikum semua..salam jumaat ya..hari nie lambat sikit update entry sebab ada kerja sikit yang perlu diselesaikan..okaylah entry hari nie chef jemah nak share resepi nasi lemak sesimple mak jem okay..harap-harap korang boleh try ler..resepi nie aku reka sendiri dari pemerhatian aku terhadap cara masakan mak aku..opps lupa nak cakap mak aku jual nasi lemak kat kedai makan adik aku so selalu aku tengok cara dia buat nasi lemak tu..Okay marilah aku share resepi nasi lemak meletup jemah nie ya..

Bahan-bahan untuk nasi:

Beras
Santan
Daun pandan
Sedikit halia (diketuk)
Sedikit garam 
Sedikir air

Bahan untuk sambal:

Bawang merah - dikisar
Bawang putih - dikisar
Cili kisar
Sedikit garam
Sedikit air asam jawa
Sedikit gula melaka

Sampingan:
Bilis goreng ranggup
Telur rebus 
Timun

Cara masakan:

Masak beras bersama-sama santan,daun pandan dan juga halia bersama..makesure santan tu jangan terlalu pekat dan tambah sedikit air..letak sedikit garam dan masak nasi sehingga masak..senangkan..Tetapi jangan laras gas berlalu besar nanti hangit pulak nasi lemak korang semua..makesure nasi korang masak tu biar lembut gituuu..

Untuk masak sambal pula:

Tumis bawang merah dan putih yang dikisar sekali bersama dengan cili kisar sehingga naik minyak..kemudian masukkan air asam jawa dan sedikit gula melaka..masukkan sedikit rasa secukup rasa dan masak sehingga sambal tu naik minyak..kalau korang nk masak bilis tu sekali pun boleh..nielah resepi aku..selamat mencuba...


Inilah hasil nasi lemak sesimple mak jem..

tata



6 comments:

syieda said...

Sedapnya. ....

akudantapakkakiku said...

Salam..
Thanks to read my blog syieda..
kalau sedap cube try ye..huhu

Unknown said...

sedap nyer.... lg sedap kalu bawak mkn kt opiss... hehe

Unknown said...

sedap la hai. ada lagi x kak? hehe.

akudantapakkakiku said...

bwk kat opis kena tgguuuu...huhuhu

akudantapakkakiku said...

kalau adik nak jgn segan jgn silu ya..
sila dtg rumah..hahaha

My best accomodations recommend air bnb!

Sign up for Airbnb and get RM120 off your first adventure. Here’s my invitation link: https://abnb.me/e/iY3rgUQrmR