Tuesday 28 October 2014

Jom masak:Udang Galah Masak Merah Sejati...

Assalamualaikum semua..jom ke dapur..!!amboi class tak aku sekarang asyik nak share resepi masakan saje kan..yelah sekarang kalau tak busy kat opis balik rumah mood masak rajinlah..tetapi kalau kat opis aku too busy balik rumah mood nak masak dah ke laut sebab kepenatan..tapi bile laki aku sound bukan ye kerja bancuh simen ke angkut pasir kat opis tu..terus je berdesuttt je aku ke dapur malas nak dengar ayat-ayat puitis dia sound kat aku..yelah memang aku tak bancuh simen or angkut pasir kat opis tapi aku letih sebab setiap hari berhadapan dengan pelbagai karenah pelanggan yang sentiasa on demand kat tempat aku berkerja tu..ohh stress sangat jemah okay..!!..nie dah merepek dari title kat atas dah nie..okay jom masak..sila buat muncung ala-ala cheff wan ckit..now start..ye puan-puan arini nie wan nak masak udang galah masak merah sejati..nama pun dah glam..sejati gitu uolss mampu??kihkihkih..sila hempuk senduk atas kepala sekali kasi sedar dari angan-angan tu..udang galah nie aku dapat dari cousin aku sebab dia kaki pancing so setiap kali dia balik mancing dia akan bagi sedikit hasil tangkapan dekat mak aku..so kebetulan aku balik kampung hari tu,so aku terus ambik untuk masak sebab udang masih fresh lagi..so mari masak sekarang..selamat mencuba resepi aku ya...


Bahan-bahan:-
Udang galah - dibersihkan terdahulu
Bawang merah - dikisar
Bawang putih - dikisar
Sedikit halia - sedikit aje ingat tau sedikit aje..
Air asam jawa
Cili kering - dikisar
Garam secubitt rasa

Hiasan:
Bawang besar - dimayang
Cili -  dimayang

Cara-cara masakan:
- Panaskan kuali bersama minyak
- Tumis bawang merah,putih,cili kering yang telah dikisar dan sedikit halia sehingga naik minyak dan juga bau
- kemudian masukkan udang galah yang telah dibersihkan tadi dan masak bersama bahan yang telah ditumis tadi dengan nyalaan gas yang sederhana supaya udang galah tu tak overcook
-masukkan air asam jawa,sedikit garam dan juga bahan hiasan tadi dan masak sehingga warna kulit udang berubah kemerahan kemudian siap..ready pinggan sekarang!

Inilah hasil masakan resepi campak-campak jemah..


Selamat mencuba..

Tata


1 comment:

Anonymous said...

sedap yer jemaimahhhhhhhhhh...

My best accomodations recommend air bnb!

Sign up for Airbnb and get RM120 off your first adventure. Here’s my invitation link: https://abnb.me/e/iY3rgUQrmR