Friday 10 August 2018

Trip sehari ke Rantau Panjang dan Sg.Golok

Assalamualaikum semua..

Tengah buat apa semua tu..memandangkan esok hari minggu so malam nie agak free sedikit..so marilah aku update blog yang tenggelam timbul nie..malam nie aku just nak share short vocay aku ke sungai golok,Thailand tapi korang jangan gelak ye sebab trip nie dah lama since last year..hahaha aku jelah malas nak update sebab busy..huhuhu

Baru melepasi Thailand border

Short vocay nie adalah family trip plan sudah lama tapi tertangguh sebab masing-masing sibuk dengan hal masing-masing,so selepas mok bedoh (mak aku) dah bising nak pi cari periuk belanga baru dengan pinggan mangkuk baru katanye sebab yang ada udoh dekat sepuluh tahun tak tukar..tapi aku rasa baru aje 3 tahun lepas aku bagi set pinggan mangkuk baru dekat dia..malas nak dengar dia duk repeat banyak kali aku set date dengan kakak serta adik-adik aku sebab aku je yang paling busy dan depa-depa semua tunggu date aku je..hahaha masa nielah yang aku ada untuk luangkan masa dengan depa-depa semua,kalau tak aku balik kampung,aku paksa depa-depa datang rumah aku dekat KL..hahaha

Akhirya sampai jua mok bedoh ke pekan rantau panjang setelah merajuk-rajuk,aku saja je sebab bukan dia tak pernah pi pun sana setahun aku rasa ade je 3-5 kali dia pi ke Kelantan tu dengan ayah aku..yelah sebab pi dengan ayah aku,mak tak bebas ler nak pi memborong sebab ayah aku malas nak layan,bila pi dengan anak-anak dia punya pukulan pi pagi tengah malam baru balik..sebelum aku balik Terengganu dia dah remind awal-awal suruh bawak balik passport sebab mak nak masuk sg.kolok,Thailand..baik mak!kami semua bertolak pagi jumaat dan sampai sebelum solat zohor dekat rantau panjang dan terus masuk pekan sg.golok,Thailand.

Tengah bodek tauke kedai utk bagi diskaun sampai berkerut tauke kira berapalh nak bagi dekat aku rege kuali tu..hahaha

Salah satu kedai yang jual kekacang murah-murah dekat pekan sg.golok

Kalau ikut hati binasa..sebab semua benda nak beli dekat sini..huhuhu

Mai-mai murah-murah saja semua import seberang sungai golok saja..

Proses tawar menawar berlangsung

Semasa melalui Thailand imigration tidak ada sebarang masalah dan kami terus pi pekan sg.kolok yang tidak jauh dari border imigration.Kebanyakan barang-barang yang dijual dekat sini sama saja dengan pekan rantau panjang dan penjual disini sangat ramah dan rajin melayan pelanggan..Aku sendiri tak faham kenapalah mak aku iya-iya sangat nak masuk sg.golok nie..masuk dalam 2 jam saja selepas tu masuk pekan rantau panjang.Kitaorang makan dan solat dekat pekan rantau panjang sebab banyak kemudahan yang telah diperbaharui setelah dilanda bah dan kebakaran sebelum nie.Tetapi satu jelah yang aku tak selesa datang ke sini iaitu panas dan kurang berangin.Tapi still nak jalan jugak sebab dekat sni banyak makanan yang best-best serta murah-murah saje..sempat jugaklah aku beli stok makanan yang hanya boleh dapat dengan harga yang jauh lebih murah dekat sini seperti pes tomyam,beras,sos thai,gajus,biskut tin,jeruk,dodol dan maggi siam..

Maggi siam celup marbeless sedap giler..

Asam jeruk campur..masam manis masin cukup rasa..mesti korang telan air liurkan tengok nie..

Yang nie nasi air sedap giler uolss

Antara yang aku sempat beli bawak balik KL

Yang nie memang tak tinggal setiap kali masuk Thailand

Asam masin nie mmg bersengatlah..takleh move on aku mkn benda alah nie..

Selepas asar kitorang bertolak ke Kota Bharu sebab hendak singgah dekat pasar malam Wakaf Che Yeh,semasa ke Kota Bharu hujan turun lebat giler..alhamdullillah sejuk badan lepas tu..nasib baik kitaorang sampai sana hujan dah reda kalau tak memang segan ler kaki nak berjalan dalam hujan..mak aku tak payah cakaplah dapat apa yang dia nk beli terus senyum sampai ke rumah..kalau korang nak tahu mak aku nie jenis suka kumpul periuk belanga yang orang nak buat kenduri tu.kata dia senang kalau nk buat makan-makan sudah ada periuk sendiri tak perlu pinjam dekat orang..layan jelah mak..dekat pasar malam Wakaf Che Yeh kitaorang duduk dekat 3 jam jugak jalan-jalan beli buah,dodol dan macam-macamlah..dekat jam 10 malam baru bertolak balik ke Terengganu dan singgah dekat pekan Besut untuk makan malam sebab masing-masing lapar lagi..dekat jam 1 pagi baru sampai dekat rumah.

Buah anggur manis giler dekat pasar malam wakaf che yeh..aku sempat beli 3 kilo

muka-muka nie je ada dalam simpanan aku..yang lain semua tak sempat nk snap sebab masing-masing bila sampai tempat shopping terus hilang tak nampak muka jumpa2 time nk balik..termasuk laki aku..huhuhu

Inilah keluarga aku kalau keluar berjalan memang tak ingat balik rumah hahaha...tetapi seronok sebenarnya sebab boleh luangkan masa dengan mereka semua..yelah masa nielah nk bermanja dan bergaduh serta mengada-ngada dengan family tersayang..kata sayang family so sesibuk mana sekali pun kita janganlah lupakan orang yang tersayang dan sentiasalah berbuat baik pada ibu bapa dan keluarga semoga kehidupan kita sentiasa dirahmati selalu olehNya..okaylah setakat ini saja yang sempat aku share malam nie..jika ada masa terluang aku cuba untuk share lagi cerita-cerita baru ye..

Wassalam




No comments:

My best accomodations recommend air bnb!

Sign up for Airbnb and get RM120 off your first adventure. Here’s my invitation link: https://abnb.me/e/iY3rgUQrmR