Friday 17 October 2014

Cerita Aidiladha 2014...

Assalamualaikum dan salam jumaat kepada semua sahabat-sahabatku sekalian..baca title entry pun macam dah basi tapi ade aku kisah..aku nak cerita jugak sebab nie cerita Aidiladha versi aku..hiehiehie!Okaylah tanpa membuang masa yang ade nie jom aku cerita ya..sebenarnya tahun nie adalah tahun pertama aku mengerjakan ibadat korban untuk diri aku sendiri..so nerbes nerbes nerbes nk lalui experience tu..mesti korang jeling aje kan sebab baru sekarang nk buat orang lain dah lame buat..nak buat macam mane masa tidak mengizinkan aku untuk mengerjakan ibadat korban nie dan hanya sekarang Dia memberi peluang untuk aku melaksanakannya..Syukur sangat uolss..Ceritanya macam nie..perbualan laki bini di malam hari sambil menonton movie kat rumah 3 minggu sebelum Aidiladha 2014...

Dialek ganulah sebab laki bini orang ganu:-
Bini:yang(panggilan laki bini jgn berbulu ye..huhu)..taun nie dok reban(korban) ker?

Laki:dok..kot,wakpe nk reban(korban) ke?

Bini:orang tanye dia,tanya orang pulok..mane tahu kot-kot nok reban sekali lagi ke tahun ning..

Laki:bajet kurenglah taun ning..tahun depang ah kalau ade rezeki dengan panjang umor..deme tu bile lagi nok reban,jangan nok perabis ke pitis kot lain gok..

Bini:memang ler orang niat nak reban jugok taun ning..tapi ayoh de(apak sedara aku) or ayoh deme(apak mertua aku) dok melih(sembelih) ke tahun nie?

Laki:ayoh dok melih taun nie sebab dia jual lembu-lembu dia taun ning..takdok orang nok care..tapi ayoh de dok tahu pulok ce telepun awa (cousin aku) jap cube tanye ayoh dia melih(sembelih) dok lembu taun ning..

Bini:jap eih..orang telepun awa jap..

Perbualan aku dengan awa...(potpetpotpetppotpet)

Bini:doh telepun awa,dia kabor ayoh dia x melih taun ning sebab ayoh de jual lembu je taun ning..tapi awa kabo mok dia nok join jugok tapi takdok orang hok melih..tengoh cari orang jugok tu..kena g salam kaut dengan ayoh de taun ning nie..hiehiehie..

Laki:dok dam nok kaut ayoh de simpang kemas keming doh dalam bank dia..sebab dia tahu doh tektik anok serta anok sedare dia..ce telepun ct (kakak aku) tanye dia reban dok tahun ning...

Terus call kakak aku...(potpetpotpetpotpet)

Bini:Okay dia kabor ye dok reban jugak taun nie tapi kalu shima nak reban dia suruh shima cari lagi orang lain hok nok masuk reban sekali sebab dia kate boleh suruh alim (abang ipar aku - boss pusat penjualan lembu kat ganu) save lembu sekor..tapi nok cari sape yang??

Laki:oloh..cube tanye sepupu-sepupu deme tu seme..kot-kot ada hok nok reban..adi ke..adam ke..jue ke..cah..

Bini:jap orang call jap..

Call adik aku (potpetpotpetpotpet) sementara tu laki aku call cousin laki-laki aku untuk tanya kot-kot ada yang nak join sekali sebab nak korban seekor lembu kena bahagi 7 bahagian..so kena cari orang lain join sekalilah ..kalau nak aku korban seekor lembu tu tunggu lain tahunlah..hihihi..

Laki:Okay yang,adi dengan adam nok join sekali nanti..td telepun cah ye kate gane?

Bini:Cah(adik aku) kate dia dok join tapi mek jue(adik aku) nok join..

Laki:kalu macam tu kire jadi ah tu..yang,adi,adam,mek jue dengan ciksoh(mak sedare aku)..2 orang lagi tu reservelah kot-kot last minit nanti ade orang lain hok nok join sekali..telepun ct suruh konpem dengan alim save lembu sekor..

Bini:bereh..(meloncat-loncat hati ku gembira)

So selepas settle urusan dapatkan orang-orang yang nak join tu..aku pun terus contact kakak aku untuk kompenkan dengan laki dia pasal hal lembu tu..kakak aku uruskan hal lembu tu dan aku cume bayar saje pada dia..untuk pengetahuan korang semua untuk urusan pembayaran juga ada proses angkat jual beli dengan tau..Alhamdullillah semua urusan korban berjalan lancar dan  tukang sembelih hari itu pakcik aku mintak Tuan Haji Muya..iaitu tukang sembelih lembu terfemes bila tiba musim raya haji..semua cari dia..Terima Kasih ya Pok Ya..urusan melapah semua aku serahkan pada laki aku,sepupu serta adik ipar aku untuk urusankan..rasakan semua..hahahaha...selesai sesi melapah hasil yang aku dapat lebih kurang dalam 10 kg untuk bahagian aku dan telah selamat aku agihkan pada ahli keluarga terdekat,jiran tetangga serta anak-anak yatim berhampiran..Alhamdullilah..itulah cerita Aidiladha aku tahun nie..moga diberi kesempatan untuk berkorban lagi tahun hadapan Insyaallah..

Inilah ahli keluarga aku..sepupu,anak sepupu dan juga adik beradik aku..tetapi itu baru secebis ahli keluarga aje..kalau semua penuh gambar nie..

Para lelaki yang bertungkus lumus melapah daging..baju oren tu banyak buat eksyen ke kat situ..

Yang melapah 4 orang..pemerhati bebas ramailah pulak..acamner tu..

Tengoklah baju oren buat-buat busy konon..baju hitam pegang pisau tu ayahanda aku..

Nie makanan malam yang takde kena mengena dengan entry nie..tapi setelah seminggu lebih asyik makan daging je..
moh kite makan kekci pulak..


Amin

No comments:

My best accomodations recommend air bnb!

Sign up for Airbnb and get RM120 off your first adventure. Here’s my invitation link: https://abnb.me/e/iY3rgUQrmR